JEAN-PAUL RIOPELLE

Canadian 1923 - 2002

Jean-Paul Riopelle, was a painter and sculptor from Quebec,Canada. He became the first Canadian painter (since James Wilson Morrice) to attain widespread international recognition. Riopelle began drawing lessons in 1933 and continued through 1938. He studied engineering, architecture and photography at the école polytechnique in 1941. In 1942 he enrolled at the Ecole des beauz-arts de Montreal, but shifted his studies to the less academic école du Meuble, graduating in 1945. He studied under Paul-Èmile Borduas in the 1940s and was a member of Les Automatistes movement. Braking with traditional conventions in 1945 after reading Breton's Le Surréalisme et la Peinture, he began experimenting with non-objective (or non-representational) painting. He was one of the signers of the Refus global manifesto. In 1947 Riopelle moved to Paris and continued his career as an artist, where, after a briefly association with the surrealists (he was the only Canadian to have exhibit with them) he capitalized on his image as a "wild Canadian". His first solo exhibition took place in 1949 at the Surrealist meeting place, Galerie La Dragonne in Paris. In 1959 he began a relationship with the American painter Joan Mitchell. Living together throughout the 1960s, they kept separate homes and studios near Giverny, where Monet had lived. They influenced one another greatly, as much intellectually as artistically, but their relationship was a stormy one, fueled by alcohol. The relationship ended in 1979. His 1992 painting Hommage à Rosa Luxemburg is Riopelle's tribute to Mitchell, who died that year, and is regarded as a high point of his later work.

________________________

 

Jean- Paul Riopelle , var en målare och skulptör från Quebec , Kanada . Han blev den första kanadensiska målare ( sedan James Wilson Morrice ) för att uppnå omfattande internationellt erkännande . Riopelle började dra lärdomar av 1933 och fortsatte under 1938. Han studerade ingenjörsvetenskap , arkitektur och fotografi vid École Polytechnique i 1941. År 1942 skrev han in sig vid Ecole des beauz -arts de Montreal , men skiftade sina studier till mindre akademiska école du Meuble , examen 1945 . Han studerade för Paul - Émile Borduas på 1940-talet och var en medlem av Les Automatistes rörelse . Bromsning med traditionella konventioner i 1945 efter att ha läst Bretons Le Surréalisme et la Peinture , började han experimentera med icke - objektiv ( eller icke - föreställande ) målning . Han var en av undertecknarna av refus globala manifest . År 1947 flyttade Riopelle till Paris och fortsatte sin karriär som konstnär , där , efter en kort stund tillsammans med surrealisterna ( han var den enda kanadensiska att ha utställning med dem ) som han balanserade på sin image som en " vild kanadensisk " . Hans första separatutställning ägde rum 1949 på den surrealistiska mötesplatsen , Galerie La Dragonne i Paris . År 1959 började han ett förhållande med den amerikanske konstnären Joan Mitchell . Att leva tillsammans under hela 1960-talet höll de separata hem och studior i närheten av Giverny där Monet hade bott . De påverkade varandra i hög grad , så mycket intellektuellt som konstnärligt , men deras förhållande var en stormig en, underblåst av alkohol . Förhållandet slutade 1979 . Hans 1992 målningen Hommage à Rosa Luxemburg är Riopelle hyllning till Mitchell , som dog det året , och betraktas som en höjdpunkt i hans senare verk .