KAREL APPEL

Dutch 1921 - 2006

Christiaan Karel Appel was a Dutch painter, sculptor and poet. He started painting at the age of fourteen and studied at the Rijksakademie in Amsterdam in the 1940s. He was one of the founders of the avant-garde movement Cobra in 1948. Appel studied at the Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam during the German Occupation from 1940 to 1943 and it was there he met the young painter Corneille and, some years later, Constant they became close friends for years. His parents opposed his choice to become an artist, leading him to leave home; this was also necessary because he needed to hide from the German police so that he would not be picked up and sent to Germany to work in the weapon industry. Appel had his first show in Groningen in 1946. In 1949 he participated with the other CoBrA artists in the Stedeljik Museum Amsterdam; this generated a huge scandal and many objections in the press and public. He was influenced by Pablo Picasso, Henri Matisse and the French brute-art artist Jean Dubuffet. In 1947 he started sculpting with all kinds of used materials (in the technique of assemblage) and painted them in bright colors: white, red, yellow, blue and black. He joined the Experimentele Groep in Holland together with the young Dutch painters Anton Rooskens, Theo Wolvecamp and Jan Nieuwenhuys. Later the Belgian writer Hugo Claus joined the group.

In 1948 Appel joined CoBrA (from:Copenhagen, Bruxelles, Amsterdam) together with the Dutch artists Corneielle, Constant and Jan Nieuwenhuys and with the Belgian poet Christian Dotremont. The new art of the CoBrA-group was not popular in the Netherlands, but it found a warm and broad welcome in Denmark. By 1939, Danish artists had already started to make spontaneous art and one of their sources of inspiration was Danish and Nordic mythology. It was also in Denmark that the CoBrA artists started cooperating by collectively painting the insides of houses, which encouraged and intensified the exchange of the typical 'childish' and spontaneous picture language used by the CoBrA group. Appel used this very intensively; his 1949 fresco 'Questioning Children' in Amsterdam City Hall caused controversy and was covered up for ten years. As a result of this controversy and other negative Dutch reactions to CoBrA, Appel moved to Paris in 1950 and developed his international reputation by travelling to Mexico, the USA, Yugoslavia and Brazil. He is particularly noted for his mural work and lived in New York and Florence. After 1990 he became much more popular in the Netherlands; he had several big shows in Amsterdam and in Bruxelles, organized by director Rudy Fuchs. Also the CoBrA-museum in Amstelveen organized several shows with his work. He became the most famous Dutch artist of CoBrA.
______________

 

Christiaan Karel Appel var en nederländsk målare, skulptör och poet . Han började måla vid fjorton års ålder och studerade vid Rijksakademie i Amsterdam på 1940-talet . Han var en av grundarna av den avantgardistiska rörelsen Cobra 1948 .

Appel studerade vid Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam under den tyska ockupationen 1940-1943 och det var där han träffade den unga konstnären Corneille. De blev nära vänner i flera år . Hans föräldrar motsatte sig hans val att bli konstnär, vilket leder honom att lämna hemmet, det var också nödvändigt för att han behövde för att gömma sig från den tyska polisen för att han inte skulle plockas och skickas till Tyskland för att arbeta inom vapenindustrin. Appel hade sin första utställning i Groningen 1946 . År 1949 deltog han med de andra CoBrA konstnärerna i Stedeljik Museum Amsterdam, vilket genererade en stor skandal och många invändningar i pressen och allmänheten . Han var påverkad av Pablo Picasso, Henri Matisse och den franska brute -art konstnären Jean Dubuffet . År 1947 började han skulptera med alla typer av material som används (i tekniken med assemblage) och målade dem i ljusa färger: vit, röd, gul, blå och svart . Han gick med i Experimentele Groep i Holland tillsammans med de unga holländska målarna Anton Rooskens, Theo Wolvecamp och Jan Nieuwenhuys . Senare den belgiska författaren Hugo Claus gick med i gruppen .

År 1948 Appel anslöt CoBrA (från: Köpenhamn, Bryssel, Amsterdam) tillsammans med de holländska konstnärerna Corneielle , Konstant och Jan Nieuwenhuys och med den belgiska poeten Christian Dotremont . Den nya konsten av Cobra - gruppen var inte populär i Nederländerna, men det fann en varm och bred välkommen i Danmark . Genom 1939, hade danska konstnärer redan börjat göra spontan konst och en av sina inspirationskällor var dansk och nordisk mytologi . Det var också i Danmark att COBRA konstnärerna började samarbeta med kollektivt måla insidan av husen, som uppmuntrade och intensifierade utbytet av den typiska “barnsliga” och spontana bild språk som används av Cobra-gruppen . Appel använt detta mycket intensivt, hans 1949 fresco " Förhör Barn i Amsterdam stadshus orsakat kontroverser och täcktes upp i tio år .
Som ett resultat av denna kontrovers och andra negativa holländska reaktioner på Cobra, flyttade Appel till Paris 1950 och utvecklade sitt internationella rykte genom att resa till Mexiko, USA , Jugoslavien och Brasilien . Han är särskilt känd för sin väggmålning arbete och bodde i New York och Florens . Efter 1990 blev han mycket populär i Nederländerna, han hade flera stora shower i Amsterdam och i Bryssel, anordnad av regissören Rudy Fuchs . Även CoBrA - museet i Amstelveen organiserat flera utställningar med hans arbete . Han blev den mest berömda holländska konstnären Cobra .